Kwasy tłuszczowe mogą pomagać wcześniakom
Po trwających sześć lat badaniach dr Maria Makrides z Women's and Children's Health Research Institute oraz prof. Bob Gibson z University of Adelaide wykazali, że w mózgu dzieci urodzonych przed 33 tygodniem ciąży obniżony jest poziom ważnego lipidu, kwasu tłuszczowego omega-3 zwanego kwasem dokozaheksaenowym (DHA). Może to ujemnie wpływać na rozwój umysłowy wcześniaków.
By przeciwdziałać takim zaburzeniom, karmiącym matkom wcześniaków podawano zwiększone dawki DHA (1000 mg dziennie) w postaci kapsułek z tłuszczem tuńczyka. W razie konieczności stosowano również zastępczą mieszankę z odpowiednia zawartością DHA.
Wśród 657 wcześniaków, które uczestniczyły w badaniach prowadzonych przez pięć australijskich szpitali, częstość zaburzeń rozwoju spadła o połowę, gdy były karmione pokarmem (sztucznym lub naturalnym) zawierającym DHA. Także dzieci z niską wagą urodzeniową (poniżej 1250 gramów ) rozwijały się lepiej. Szczególnie korzystne okazało się podawanie kwasów tłuszczowych dziewczynkom, podczas gdy chłopcom dieta nie pomagała w tak dużym stopniu - być może dlatego, że szybciej spalają oni tłuszcze.
Źródło: PAP
Napisz, co sądzisz o tym artykule...